Zarządzanie zapasami folii stretch w zakładzie produkcyjnym i magazynie
Zarządzanie zapasami to wartość lub ilość surowców, komponentów, dóbr użytkowych, półproduktów i wyrobów gotowych, które są przechowywane lub składowane w celu zużycia w razie zasinienia takiej potrzeby. Koncentruje się na czterech zasadniczych kwestiach:
Strategie zarządzania zapasami
Można wyróżnić trzy podstawowe strategie zarządzania zapasami: defensywną, ofensywną i umiarkowaną:
Cele zarządzania zapasami
Do celów zarządzania zapasami należą:
Metody sterowania zapasami
Zarządzanie zapasami odnosi się do głównie do sfery produkcji stosunkowo tanich przedmiotów z dostatecznie dużą szybkością obrotu. Przedsiębiorstwa maja do dyspozycji szerokie spektrum metod zarządzania zapasami zapasami. Do podstawowych metod wykorzystywanych w zarządzaniu zapasami można zaliczyć: ABC, XYZ, model optymalnej wielkości zamówienia - EOQ (economic order quantity), modele sterowania zapasami, podejście inwestycyjne, systemy planowania potrzeb materiałowych - MRP (materials requirements planning), system planowania dystrybucji - DRP (distribution requrements planning) system"dokładnie na czas" - JIT (just in time).
Przy określaniu metody zarządzania zapasami należy mieć na uwadze cztery składowe:
Metody zarządzania zapasami:
Reguła 80/20 - jest podstawą analizy zapasów i na jej bazie została stworzona metodyka szeroko stosowanej analizy ABC, dzieląca zapasy pod kątem wartości. Skoro 20% pozycji asortymentowych pozostających w zapasie stanowi 80% całkowitej wartości zapasu, to sugeruje odmienne podejście do sterowania zapasem tych 20% pozycji, do procesu wyboru dostawców oraz do obsługi dostaw.
Metoda ABC polegająca na podziale zapasów na trzy grupy. Podział ten oparty jest na założeniu, że w przedsiębiorstwie są zapasy, które ilościowo stanowią duży udział w zapasach ogółem, lecz mały pod względem wartościowym. I odwrotnie: są też takie zapasy, których udział wartościowy jest duży, a mały ilościowo. Dzieli materiały (lub wytwarzane produkty) na ważne, mniej ważne i nieważne.
Metoda XYZ(metoda ilościowa) jest uzupełnieniem metody ABC, w której zapasy rozpatruje się z punktu widzenia regularności zapotrzebowania i dokładności prognozowania. Klasa X zawiera asortymenty, na które występuje regularne zapotrzebowanie (popyt). Klasa Y stanowi asortyment, na który występują sezonowe wahania w zapotrzebowaniu. Klasa Z składa się z asortymentu, na który występuje sporadyczne (okazjonalne) zapotrzebowanie.
Model ekonomicznej (optymalnej) wielkości zamówienia - EOQ (Economic Order Quantity) jest najbardziej rozpowszechnioną koncepcją wykorzystywaną w zarządzaniu zapasami materiałów i towarów. Wraz ze wzrostem wielkości zamówienia wzrasta poziom przeciętnych zapasów, a to z kolei powoduje spadek kosztów tworzenia i wzrost kosztów utrzymania zapasów. Jeżeli natomiast częstotliwość zamówień się zwiększy, to wielkość przeciętnych zapasów spadnie, zmniejszą się także koszty utrzymania, a wzrosną koszty tworzenia zapasów.
Metoda "dokładnie na czas" (just- in- time JIT) polega na tym że, system gospodarki zapasami, w którym niezbędne materiały wpływają dokładnie wtedy, kiedy są potrzebne, bez zakłóceń procesu produkcji, co pomaga organizacji kontrolować zapasy surowców, ograniczając zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową. System ten zmniejsza zakres niezbędnych nakładów organizacji na przestrzeń magazynową potrzebna do przechowywania materiałów i na same materiały. Polega ona na również na zamawianiu materiałów i części, w mniejszych partiach, zmniejszając tym samym nakłady na przestrzeń magazynową oraz nakłady zamrożone w samych zapasach.
Koszty zapasów
Możemy wyróżnić trzy grupy spośród kosztów związanych z zarządzaniem zapasami:
Koszty tworzenia zapasów obejmują koszty fizycznego tworzenia zapasów oraz koszty procesów informacyjnych związanych z zakupami materiałów. Koszty informacyjne dotyczą: wyboru dostawcy, prowadzenia negocjacji, przygotowania zamówień, otwarcia zleceń oraz realizację zlecenia.
Koszty utrzymania zapasów składają się z zasadniczej części kosztów logistycznych przedsiębiorstwa. Składają się z następujących elementów :
Przygotowano na podstawie: mfiles.pl
- ile jednostek należy zamówić (lub wyprodukować) w danym czasie,
- kiedy należy złożyć zamówienie,
- które składniki zapasów wymagają szczególnej uwagi,
- czy można zabezpieczyć się przed wzrostem kosztów zapasów.
Strategie zarządzania zapasami
Można wyróżnić trzy podstawowe strategie zarządzania zapasami: defensywną, ofensywną i umiarkowaną:
- strategia defensywna - główną pozycją w zapasach są materiały i wyroby gotowe oraz udział zapasów w aktywach i majątku obrotowym jest wysoki w porównaniu ze średnią w branży,
- strategia ofensywna - główną pozycją w zapasach jest produkcja w toku oraz udział zapasów w aktywach i majątku obrotowym jest niski w porównaniu ze średnią w branży,
- strategia umiarkowana - to strategia o charakterze pośrednim między strategia defensywna a ofensywną.
Cele zarządzania zapasami
Do celów zarządzania zapasami należą:
- zapewnienie odpowiedniego poziomu obsługi klientów wewnętrznych i zewnętrznych z uwzględnieniem jakości i stosunku do całości zrealizowanych zamówień,
- obserwacja bieżącego i przyszłego zapotrzebowania na wszystkie dobra konieczne dla uniknięcia nadwyżek oraz braków w produkcji;
- minimalizowanie kosztów poprzez zmniejszanie różnorodności zapasów, ustalanie ekonomicznych wielkości zamawianych partii i analizowanie kosztów tworzenia i utrzymywania zapasów.
Metody sterowania zapasami
Zarządzanie zapasami odnosi się do głównie do sfery produkcji stosunkowo tanich przedmiotów z dostatecznie dużą szybkością obrotu. Przedsiębiorstwa maja do dyspozycji szerokie spektrum metod zarządzania zapasami zapasami. Do podstawowych metod wykorzystywanych w zarządzaniu zapasami można zaliczyć: ABC, XYZ, model optymalnej wielkości zamówienia - EOQ (economic order quantity), modele sterowania zapasami, podejście inwestycyjne, systemy planowania potrzeb materiałowych - MRP (materials requirements planning), system planowania dystrybucji - DRP (distribution requrements planning) system"dokładnie na czas" - JIT (just in time).
Przy określaniu metody zarządzania zapasami należy mieć na uwadze cztery składowe:
- wybór pozycji, których zapasy będą utrzymywane,
- ustalenie wielkości zamówienia,
- określenie czasu składania i realizacji zamówienia,
- ustalenie systemu kontroli zapasów.
Metody zarządzania zapasami:
Reguła 80/20 - jest podstawą analizy zapasów i na jej bazie została stworzona metodyka szeroko stosowanej analizy ABC, dzieląca zapasy pod kątem wartości. Skoro 20% pozycji asortymentowych pozostających w zapasie stanowi 80% całkowitej wartości zapasu, to sugeruje odmienne podejście do sterowania zapasem tych 20% pozycji, do procesu wyboru dostawców oraz do obsługi dostaw.
Metoda ABC polegająca na podziale zapasów na trzy grupy. Podział ten oparty jest na założeniu, że w przedsiębiorstwie są zapasy, które ilościowo stanowią duży udział w zapasach ogółem, lecz mały pod względem wartościowym. I odwrotnie: są też takie zapasy, których udział wartościowy jest duży, a mały ilościowo. Dzieli materiały (lub wytwarzane produkty) na ważne, mniej ważne i nieważne.
Metoda XYZ(metoda ilościowa) jest uzupełnieniem metody ABC, w której zapasy rozpatruje się z punktu widzenia regularności zapotrzebowania i dokładności prognozowania. Klasa X zawiera asortymenty, na które występuje regularne zapotrzebowanie (popyt). Klasa Y stanowi asortyment, na który występują sezonowe wahania w zapotrzebowaniu. Klasa Z składa się z asortymentu, na który występuje sporadyczne (okazjonalne) zapotrzebowanie.
Model ekonomicznej (optymalnej) wielkości zamówienia - EOQ (Economic Order Quantity) jest najbardziej rozpowszechnioną koncepcją wykorzystywaną w zarządzaniu zapasami materiałów i towarów. Wraz ze wzrostem wielkości zamówienia wzrasta poziom przeciętnych zapasów, a to z kolei powoduje spadek kosztów tworzenia i wzrost kosztów utrzymania zapasów. Jeżeli natomiast częstotliwość zamówień się zwiększy, to wielkość przeciętnych zapasów spadnie, zmniejszą się także koszty utrzymania, a wzrosną koszty tworzenia zapasów.
Metoda "dokładnie na czas" (just- in- time JIT) polega na tym że, system gospodarki zapasami, w którym niezbędne materiały wpływają dokładnie wtedy, kiedy są potrzebne, bez zakłóceń procesu produkcji, co pomaga organizacji kontrolować zapasy surowców, ograniczając zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową. System ten zmniejsza zakres niezbędnych nakładów organizacji na przestrzeń magazynową potrzebna do przechowywania materiałów i na same materiały. Polega ona na również na zamawianiu materiałów i części, w mniejszych partiach, zmniejszając tym samym nakłady na przestrzeń magazynową oraz nakłady zamrożone w samych zapasach.
Koszty zapasów
Możemy wyróżnić trzy grupy spośród kosztów związanych z zarządzaniem zapasami:
- koszty tworzenia zapasów,
- koszty utrzymania zapasów,
- koszty niedoboru zapasów.
Koszty tworzenia zapasów obejmują koszty fizycznego tworzenia zapasów oraz koszty procesów informacyjnych związanych z zakupami materiałów. Koszty informacyjne dotyczą: wyboru dostawcy, prowadzenia negocjacji, przygotowania zamówień, otwarcia zleceń oraz realizację zlecenia.
Koszty utrzymania zapasów składają się z zasadniczej części kosztów logistycznych przedsiębiorstwa. Składają się z następujących elementów :
- koszty kapitałowe: inwestycje w zapasy,
- koszty magazynowania: magazyny fabryczne, magazyny publiczne, magazyny dzierżawne, magazyny własne,
- koszty obsługi zapasów: ubezpieczenie, podatki,
- koszty ryzyka: utrata wartości, uszkodzenia, ubytki, koszty zmiany lokalizacji.
Przygotowano na podstawie: mfiles.pl
Zamów testy folii w swoim zakładzie i magazynie
Folie maszynowe Trioplast obniżają koszty pakowania produktów na palecie do niezbędnego minimum, zapewniając jednocześnie najwyższą jakość zapakowania towaru na palecie. Gwarantuje to, że towar zawsze bezpiecznie dotrze do celu.
Często podczas rozmowy z działem zakupów w zakładzie produkcyjnym czy magazynie logistycznym spotykamy się z jednym pytaniem: jaka jest cena za kilogram folii.
I w oparciu o to jedno kryterium dana firma realizuje często ogromne zamówienia długofalowe, tracąc często w skali roku setki tysięcy złotych. Takie podejście osób odpowiedzialnych za zakup folii w zakładzie miało rację bytu w poprzednich latach, gdy nie były dostępne folie wysoko rozciągliwe, lub nie było odpowiednich owijarek.
Aktualnie dostępne na rynku polskim folie maszynowe, np. wysoko rozciągliwe folie Trioplast pomimo wyższej ceny za kilogram, po przeliczeniu kosztów owinięcia palety generują oszczędności w granicach 30-70% w stosunku do folii standardowych.
Wszędzie tam, gdzie są stosowane standardowe folie maszynowe, wprowadzamy folie Trioplast, (rozciągliwość realna do 375 % dzięki zastosowaniu tylko czystych granulatów) dzięki czemu wypracowujemy zwykle oszczędności 30% - 70% w owinięciu palety. Coraz częściej oferujemy także folie wstępnie rozciągnięte.
Najważniejszym kryterium przy wyborze folii jest zwykle obok jakości owinięcia palety najniższa cena, ale nie cena folii, lecz najniższa cena owinięcia palety. Jak widać istotniejszym kryterium staje się odpowiednie dobranie folii do maszyny i produktu na palecie, a nie cena za kilogram folii.
W celu pokazania tego wyniku na konkretnej palecie i konkretnej owijarce wykonujemy w zakładach i magazynach każdorazowo testy, dobierając najlepszą dla danej owijarki i danego produktu na palecie folie Trioplast.
Innym ważnym czynnikiem decydującym o wyborze dostawcy folii jest zapewnienie ciągłości dostaw oraz doskonała obsługa. W zakładach produkcyjnych gdzie proces technologiczny przebiega w trybie ciągłym odbiorca wymaga od dostawcy folii gwarancji ciągłości dostaw oraz powtarzalności jakości dostarczanej folii. Także dobre relacje pomiędzy odbiorcą i dostawcą czasami gwarantują rozwiązanie niespodziewanych sytuacji, gdy np. trzeba dostarczyć kilka rolek folii w trybie natychmiastowym na produkcję lub do magazynu.
Zapraszamy do kontaktu. Przyjedziemy z naszymi foliami na testy do Państwa zakładu lub magazynu w ustalonym wspólnie terminie.
Testy, informacje, sprzedaż: 501 685 074 lub [email protected]
Często podczas rozmowy z działem zakupów w zakładzie produkcyjnym czy magazynie logistycznym spotykamy się z jednym pytaniem: jaka jest cena za kilogram folii.
I w oparciu o to jedno kryterium dana firma realizuje często ogromne zamówienia długofalowe, tracąc często w skali roku setki tysięcy złotych. Takie podejście osób odpowiedzialnych za zakup folii w zakładzie miało rację bytu w poprzednich latach, gdy nie były dostępne folie wysoko rozciągliwe, lub nie było odpowiednich owijarek.
Aktualnie dostępne na rynku polskim folie maszynowe, np. wysoko rozciągliwe folie Trioplast pomimo wyższej ceny za kilogram, po przeliczeniu kosztów owinięcia palety generują oszczędności w granicach 30-70% w stosunku do folii standardowych.
Wszędzie tam, gdzie są stosowane standardowe folie maszynowe, wprowadzamy folie Trioplast, (rozciągliwość realna do 375 % dzięki zastosowaniu tylko czystych granulatów) dzięki czemu wypracowujemy zwykle oszczędności 30% - 70% w owinięciu palety. Coraz częściej oferujemy także folie wstępnie rozciągnięte.
Najważniejszym kryterium przy wyborze folii jest zwykle obok jakości owinięcia palety najniższa cena, ale nie cena folii, lecz najniższa cena owinięcia palety. Jak widać istotniejszym kryterium staje się odpowiednie dobranie folii do maszyny i produktu na palecie, a nie cena za kilogram folii.
W celu pokazania tego wyniku na konkretnej palecie i konkretnej owijarce wykonujemy w zakładach i magazynach każdorazowo testy, dobierając najlepszą dla danej owijarki i danego produktu na palecie folie Trioplast.
Innym ważnym czynnikiem decydującym o wyborze dostawcy folii jest zapewnienie ciągłości dostaw oraz doskonała obsługa. W zakładach produkcyjnych gdzie proces technologiczny przebiega w trybie ciągłym odbiorca wymaga od dostawcy folii gwarancji ciągłości dostaw oraz powtarzalności jakości dostarczanej folii. Także dobre relacje pomiędzy odbiorcą i dostawcą czasami gwarantują rozwiązanie niespodziewanych sytuacji, gdy np. trzeba dostarczyć kilka rolek folii w trybie natychmiastowym na produkcję lub do magazynu.
Zapraszamy do kontaktu. Przyjedziemy z naszymi foliami na testy do Państwa zakładu lub magazynu w ustalonym wspólnie terminie.
Testy, informacje, sprzedaż: 501 685 074 lub [email protected]
Trioplast
Trioplast jest szwedzką grupą przemysłową zatrudniającą ponad 1000 pracowników i osiągającą roczne obroty rzędu 4 mld SEK. Grupa Trioplast jest jednym z wiodących europejskich producentów folii polietylenowych.
Trioplast produkuje i dystrybuuje folie i materiały opakowaniowe do zastosowań w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa. Firma Trioplast zajmuje wiodącą pozycję w Europie w dziedzinie folii polietylenowej dla rolnictwa, przemysłu, higieny i medycyny. Firma uzyskała tak wysoką pozycję na rynku dzięki rozwijaniu i utrzymywaniu doskonałych, długoterminowych relacji i aktywnego dialogu z klientami i partnerami. Rezultatem jest szeroka oferta dla klientów, doskonała jakość produktu i wysoki poziom usług. Trioplast we współpracy z klientami wypracowuje nowe innowacyjne rozwiązania oparte na realnych potrzebach odbiorców.
Firma DI-ZET Sp. J. jest dystrybutorem folii stretch Trioplast w Polsce. Firma obsługuje w zakresie stałych, ciągłych dostaw folii stretch wiodące zakłady produkcyjne i magazyny logistyczne na terenie całego kraju. Dystrybucja folii Trioplast odbywa się z magazynu centralnego w Warszawie.
Dodatkowe informacje: www.FolieMaszynowe.pl
Trioplast produkuje i dystrybuuje folie i materiały opakowaniowe do zastosowań w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa. Firma Trioplast zajmuje wiodącą pozycję w Europie w dziedzinie folii polietylenowej dla rolnictwa, przemysłu, higieny i medycyny. Firma uzyskała tak wysoką pozycję na rynku dzięki rozwijaniu i utrzymywaniu doskonałych, długoterminowych relacji i aktywnego dialogu z klientami i partnerami. Rezultatem jest szeroka oferta dla klientów, doskonała jakość produktu i wysoki poziom usług. Trioplast we współpracy z klientami wypracowuje nowe innowacyjne rozwiązania oparte na realnych potrzebach odbiorców.
Firma DI-ZET Sp. J. jest dystrybutorem folii stretch Trioplast w Polsce. Firma obsługuje w zakresie stałych, ciągłych dostaw folii stretch wiodące zakłady produkcyjne i magazyny logistyczne na terenie całego kraju. Dystrybucja folii Trioplast odbywa się z magazynu centralnego w Warszawie.
Dodatkowe informacje: www.FolieMaszynowe.pl